Börjar (sakta) packa

Åkte till fruktmarknaden idag på morgonen för att hämta bananlådor. Stället var packat av män från länder såsom Indien, Pakistan, Bangladesh och alla liksom stannade till när jag klev ur bilen. Inte en kvinna så långt ögat nådde. Bara tusentals män och deras kånkande på lådor fulla med mango, bananer, meloner och andra läckerheter. Jag dubbelparkerade bakom en annan bil och satte på varningssignalen. För att visa att jag snart kommer tillbaka alltså. Började gå emot det stora plåtshabraket som marknaden ligger i.

En mörk man kom fram till mig och frågade vad jag vill ha. Bananlådor. Han nickade emot mig och vi började en snabb färd genom marknaden.  Ingen verkade kunna vara oberörd av synen av en kvinna där och bruna nyfikna ögon synade mig upp och ner. En del stannade till och frågade min guide var vi skulle. Han svarade inte och gick målmedvetet genom massan. Stannade till vid en man som öppnade en bananlåda. Fyra dinarer femhundra. Huh? Jag vill ha tomma lådor. Uh ok! Han letade snabbt upp en man som hade massor av lådor staplade bakom sig. Fem lådor var överräckta och femhundra fils var betalda för lådorna. Banan-box-mannen som han nu heter på min mobil bar sedan lådorna till min bil där jag gav honom resten de mynt jag hade kvar i min väska. Kände mig mycket nöjd med mig själv och det faktum att jag gjort något vettigt så tidigt på morgonen då jag annars brukar sova.

Nu har två lådor packats med böcker och det känns bra att veta att jag kan åka ner dit och få fler lådor när jag vill för en överkomlig summa. Kanske det låter konstigt att betala för bananlådor men dessa män har väldigt låga löner och varenda öre är viktigt för de och deras familjer.

Har mailat lite mäklare i Libanon men de tar ju alltid sån tid att svara. Ska kolla in ett område som heter Fanar tror jag. Vet inte mycket om det men det verkar intressant. Bchamoun, Fanar hmm where else? Vill ju hitta ett område som är lite grönt och som inte ligger mitt i Beirut.

8 thoughts on “Börjar (sakta) packa

  1. På ICA Maxi i Gävle så köper man bananlådor för 5 kr styck. Pengarna går till välgörande ändamål. De betalar in då och då, och inbetalning och ändamål skyltas upp i butiken vid utgången mot lagret. När det går till något bra, så betalar jag gärna för mina kartonger. 🙂

    • Håller med dig Sofia. Jag vet att dessa killar inte har fått tillsägelse om att sälja lådorna utan gör det på eget initiativ men tycker att det är bra.

    • Hmm inget ännu Rebecka, har nog inte riktigt koll på var Fanar ligger o xet får väl spader. Ska fortfarande kolla in Bchamoun. Har kontakt med en mäklare som ska visa mig lite när jag kommer.

    • Tack Dalila :). Det var snällt sagt. Tror inte du har läst mig på svenska förut va? Svenskan är lite konstigt ibland inser jag :D.

  2. Säger som du Dalila, Sandra skriver så man vil bara läsa mera!!! Det är inte precis som en annan som ska försöka sig på att skriva lite på sin blog 🙂

    • hehe tack UmKhaled :), tycker inte jag har kommit igång riktigt…händer ju inget här. Sover ju bara bort dagarana :D. Vilken dag åker ni?

Leave a Reply

